Sidor

fredag 13 februari 2015

Lägg till "tangentbord på spanska eller annat språk"

Jag kom idag fram till att jag vill lägga till fler tangentbordskombinationer till min Windows-dator för att enklare kunna använda t.ex. ett spanskt tangentbord.
Till min förtjusning fanns det flera olika tangentbordskombinationer att välja bland.

Jag har nu lagt till samtliga språk som jag har studerat i minst två år.


Tänk på att om du kombinerar vänster piltangent, Alt och Shift byter du inmatningsspråk.

Konstigt nog händer det förhållandevis ofta att jag kommer åt dessa tre tangenter av misstag och växlar över till engelska. Det underlättar att veta om att det händer så att det enkelt går att återgå till rätt inmatningsspråk.

Med det spanska tangentbordet inställt:
Å blir `
Ä blir ´
Ö blir  Ñ

Så här blir det när jag skriver med svensk tangentbordsinställning.
S`h´r blir det n´r jag skriver med spansk tangentbordsinst´llning.

Andra språk: 
Franska
S^hùr blir det nùr jqg skriver ,ed frqnsk tqngentbordsinstùllning:
Tyska
Sü här blir det när jag skriver med tzsk tangentbordsinställning.

Engelska
S[ h'r blir det n'r jag skriver med engelsk tangentbordsinst'llning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen