Sidor

lördag 7 februari 2015

Lyssna på spansk webbradio

En av anledningarna till att jag började lära mig spanska var att jag ofta brukade dansa salsa och därför lyssnade på musik med spanska texter.


Nu för tiden går det enkelt att lyssna på spanska texter med webbradio från olika delar av världen och jag blev väldigt nöjd när jag hittade en lista över radiokanaler i Europa, sorterad per land. 

http://www.listenlive.eu/spain.html


Radiostation som jag gärna lyssnar på

Latino FM Malaga  http://www.latinofm.es  Länk till radiokanal (kräver en mp3-spelare)
När jag klickade på denna länken vill den använda VLC Media Player.


Jag har annars använt programmet XBMC på en dator som är kopplad till en TV-apparat.
Då får jag upp en praktisk lista över de olika radiostationerna och kan enkelt bläddra mellan dem.

Lite blandad teknik för de olika radiostationerna

När jag jämför de olika radiostationerna såg jag att länkarna var av lite olika slag.
.M3U   Enligt Wikipedia: "M3U is a computer file format that contains multimedia playlists."
.PLS Enligt Wikipedia: "PLS is a computer file format that stores multimedia playlists,"
mms://  När jag kör en länk som började med detta försökte den öppna Windows Media Player

Olika typer av spelare som kan vara aktuella att använda enligt sidan över spanska radiostationer:


  • Windows Media Player
  • Streaming MP3 player - exempel VLC Media Player, ITunes, Winamp
  • aacPlusPlayer - exempel VLC Media Player


Från Wikipedia
Digital Audio BroadcastingDAB, är en form av digitalradio, som använder MPEG1 Audio Layer 2- eller AAC+-formatet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen